Banán – najvýživnejší plod

Banán – najvýživnejší plod
Hodnotenie článku

banany pre zdravieBanány majú spomedzi všetkých druhov ovocia najviac živín a majú najliečivejšie plody. Podľa výskumu stačia dva banány denne, ktoré pokryjú dostačujúcu dávku energie potrebnej na vydanie 90 minútového cvičenia.

Banány mávajú zvyčajne hmotnosť medzi 125-200 g a z tejto váhy asi 80% predstavuje jedlú časť a zvyšných 20% tvorí šupka.

Najviac zastúpené v banánoch sú sacharidy. Ak je banán nezrelý, sacharidy sa vyskytujú vo forme škrobu a keď zrejú, menia sa na jednoduchšie cukry: sacharózu, glukózu a fruktózu.

V zrelých plodoch zostáva približne len 1% škrobu, ktoré pri trávení nevyvoláva žiadne ťažkosti, v porovnaní s nezrelými banánmi, ktoré môžu spôsobovať plynatosť.

banany pre zdravie

Banán pre zdravie:

 

banán obsahuje vysoký obsah draslíka a nízky obsah soli, preto je účinný pri znižovaní krvného tlaku

banán obsahuje veľké množstvo vlákniny, zlešpuje trávenie, pomáha pri zápche

pomáha pri depresiách vďaka obsahu aminokyseliny tryptophan, ktorú telo premení na serotonín, ktorý uvoľňuje relaxačný prvok a zlepšuje náladu. Taktiež je banán vhodný aj pre ženy s predmenštruačným syndrómom.

banán pomáha stimulovať hemoglobín v krvi vysokým obsahom železa, preto pomáha aj pri anémii

bojuje proti nadváhe

zlepšuje výkonnosti mozgu, zvyšuje pozornosť vďaka obsahu draslíka

pomáha aj pri pálení záhy, pri rannej nevoľnosti

pomáha po požití väčšieho množstva alkoholu, najmä ak si spravíte koktejl z banánu, mlieka a medu.

žalúdočných vredoch

do popredia by mali dať banány najmä ľudia, ktorí sa snažia prestať s fajčením, pretože obsahuje vitamíny B6, B12, magnézium, s ktorými sa ľahšie prekonajú abstinenčné príznaky spôsobené nedostatkom nikotínu

je účinný aj pri bielení zubov, vnútornou stranou šupky trite zuby po dobu 2 minút.

skladovanie bananov
banán určite zlepší náladu nielen po zjedení 🙂

 

Pestovanie banánov doma:

Ak ste sa rozhodli pestovať banánovník v domácich podmienkach, je treba mať na pamäti, že potrebuje dostatok svetla, ale permanentný úpal mu škodí, preto je najlepšie ho pestovať v miestnosti
smerujúce na juh, poprípade na juhovýchod.

Počas rastu ho otáčame, aby rástol rovnomerne, no počas kvitnutia s ním už nehýbeme.

Ideálna teplota pre pestovanie banánovníka je 22-25 ° C. 

Nedostatok vody pri zalievaní spôsobuje postupné schnutie listov, naopak prílišné zalievanie vedie k zahnívaniu koreňového balu. Ak nám začne koreňový bal zahnívať,rastlinu nezalievame a necháme koreňový bal vyschnúť, alebo rastlinu presadíme a rosíme len na list, pokým nezačne znova rásť.

Banánovník často rosíme. V zime, čím nižšia je teplota tým menej vody podávame.

V lete hnojíme banánovník raz za štrnásť dní hnojivom, ktoré obsahuje dusík a draslík. V zime hnojíme iba zriedka.

 

 Ako správne skladovať banány:

Veľa ľudí si myslí, že chladnička pomáha pri vyššej trvanlivosti banánov, no pritom ide o omyl. Ak skladujete banány v chladničke, rýchlejšie sčernejú a stratia svoju chuť.

Teplota pri uskladnení banánov však nesmie klesnúť pod 13,5 ° C.

Pri výbere zelených plodov ich nechajte dozrieť pri izbovej teplote, pretože zelené banány spôsobujú plynatosť.

 

 Nutričné hodnoty banánu na 100 gramov:

Energia: 386 kJ

Kalórie: 92,2 kcal

Sacharidy: 23,4 g

Cukor: 12,2 g

Vláknina: 9 g

Tuky: 0,6 g

 

VITAMÍN B12 V STRAVE

SPLŇTE SI SVOJE SNY A CIELE

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


− 6 = dve