Potraviny pre zdravé ďasná a zuby

Potraviny pre zdravé ďasná a zuby
Hodnotenie článku

Každý túžime po krásnom a zdravom úsmeve. No nie každý ma to šťastie. Niekedy zohráva rolu genetika, inokedy náš jedálniček. Teda to, čo zjeme sa odzrkadlí aj na našich zuboch a ďasnách. Práve o zdravom jedálničku pre krásne zuby bude nasledujúci článok.

Ako som už spomínala, zdravé zuby a ďasná ovplyvňuje i naše stravovanie. Ak máte problém so zubami spôsobené nevhodným stravovaním, je na čase to zmeniť. Čím častejšie jeme rýchle občerstvenia, inak nazývané fastfood, či potraviny s rafinovaným cukrom, tým si svoje zuby dávame do cyklu rozkladu.

Viac o škodlivosti cukru na naše zuby v tomto článku: Ako biely cukor škodí

 

Ktoré potraviny sú dôležité pre zdravé ďasná a zuby

syry

kuracie mäsopotraviny pre zdravé zuby

orechy

mlieko

zelenina

pevné chrumkavé ovocie, napríklad jablká, hrušky

Vápnik a fosfor obsiahnuté v týchto potravinách prispievajú k remineralizácii zubov.

Ďalej sú to potraviny, ktoré majú vysoký obsah vody, čo oslabuje účinky cukrov, ktoré obsahujú , a stimulujú tok slín a to sú kyslé potraviny:

citrusové plody

paradajky

citróny

 

Jesť sa neodporúča tieto potraviny:

pečivo

lízanky

tvrdé cukríky

rôzne cukrovinky

zákusky, koláče, pečivo

zemiakové lupienky

hranolky

banány

hrozienka

iné sušené ovocie

Tieto potraviny obsahujú veľké množstvo cukru a  môžu sa držať za zubami. To spôsobí akurát to, že budete živiť baktérie v ústach viac ako je potrebné.

Obmedziť by ste mali sladené nápoje obsahujúce cukor, nealkoholické nápoje, a kávu alebo čaj piť bez cukru.

Náhrady cukru pre zdravé zuby a ďasná

Náhrady cukru chutia ako cukor, pritom nám neprodukujú kaz a nespôsobujú kyseliny, pretože nimi baktérie v ústach neživíme. Patria medzi ne : erytritol , izomalt, sorbitol , manitol, sacharín, aspartam, draselná soľ, acesulfám a sukralózy.

 Ak túžime po krásnych a zdravých zuboch, je treba dodržiavať:

 

pitie kávyNepite veľa vína, kávy, čierneho čaju a iných nápojov, ktoré doslova zafarbujú zuby, napríklad i omáčky a tmavé šťavy. Ak ste už neodolali týmto pochúťkam, pokiaľ sa dá umyte si zuby po ich konzumovaní. Prípadne zjedzte po nich jedno jablko, ktoré dokáže prečistiť zuby.

Pozor pri čistení zubov, aby ste ich neodflákli. Zuby si musíte poriadne čistiť, aby sa vám netvoril zubný kameň a vy ste tak nemuseli ísť zubárovi, ktorý vám to spraví za peňažný poplatok, alebo čo je ešte horšie pri nesprávnej hygiene a neliečení zubov, môžte ľahko o zuby prísť. Vznikne parodontitída, ktorá sa niekedy ťažko lieči.

Kefku pokiaľ možno meňte každé 2 – 3 mesiace, po chorobe ihneď po jej doliečení, nepoužívajte príliš tvrdú kefku a taktiež nedávajte veľa sily do umývania zubov.

Pite každý deň čaj – nesladený.
Čaj obsahuje vysoké množstvo fluoridu. Flavonoidy a ďalšie látky obsiahnuté v čaji zabránia usádzaniu škodlivých baktérií na zuboch a ďasnách.

Ústnu vodu používajte zásadne bez alkoholu. Pretože tie môžu vyschnúť tkaniva v ústach, čo je viac náchylné k baktériám.

 

Nezabúdajte na ​​jazyk. Vyčistite si ho škrabkou každé ráno na odstránenie plaku na jazyku a to vám pomôže i k sviežemu dychu, ktorého hlavnou príčinou je hromadenie baktérií na jazyku.

Nezabúdajte ani na dostatočný príjem tekutín. Voda pomáha udržať tráviaci systém zdravý a hydratuje pokožku. Tiež pomáha udržať zuby biele. Čím viac vody vypijete , tým lepšie pre vás a vyprázdnenie baktérií z vašich zubov a úst, čo znamená menšie riziko ochorenia ďasien a svieži dych.

Toto bolo aspoň zopár rád čo sa týka zdravých ďasien a zubov. Ak sa vám článok páčil, zanechajte komentár alebo zdieľajte 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


× päť = 25